Ochrona danych osobowych (RODO) w placówkach medycznych zgodna ze zmianami obowiązującymi od 4 maja 2019 r.

ZAPRASZAMY NA KURS „Ochrona danych osobowych (RODO) w placówkach medycznych zgodna ze zmianami obowiązującymi od 4 maja 2019 r.”

studium_logo

zaprasza do udziału w kursie/studium przedmiotu

Ochrona danych osobowych (RODO) w placówkach medycznych zgodna ze zmianami obowiązującymi od 4 maja 2019 r.

– kurs doskonalący

FORMULARZ ZGŁOSZENIA ONLINE – bez limitu czasowego*

FORMULARZ ZGŁOSZENIA ONLINE – XII edycja

w okresie od 19.11.2024 r. do 19.01.2025 r.

Zapisy na kurs przyjmowane są do 15 listopada 2024 r.

Program kursu:
  1. Przepisy prawa w zakresie Ochrony Danych Osobowych wraz z analizą przepisów branżowych.
  2. Istotne regulacje wprowadzone Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych:
    • Nowe definicje: dane biometryczne, genetyczne, pseudonimizacja, profilowanie.
    • Przetwarzanie danych osobowych: ogólne zasady przetwarzania danych osobowych, przetwarzanie danych osobowych szczególnych kategorii, zgoda na przetwarzanie danych dzieci.
    • Prawa przysługujące podmiotowi danych: prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo do bycia zapomnianym, prawo do przenoszenia danych, prawo sprzeciwu, prawo do niepodlegania profilowaniu, zasada przejrzystości i inne.
    • Administrator i podmiot przetwarzający: obowiązek rejestrowania czynności przetwarzania danych osobowych, obowiązek zgłaszania naruszeń ochrony danych osobowych, wdrożenie mechanizmów „privacy by design” i „privacy by default i inne.
    • One-stop-shop.
    • Dokumentacja ochrony danych osobowych.
    • Ułatwienia w prowadzeniu dokumentacji dla podmiotów zatrudniających poniżej 250 osób.
  3. Podmioty odpowiedzialne za ochronę danych osobowych w placówce medycznej w tym nowa funkcja Inspektora Ochrony Danych.
  4. Zasady przetwarzania danych osobowych w placówce medycznej:
    • różnica między danymi „zwykłymi”, a „wrażliwymi”,
    • sytuacje, w których placówka służby zdrowia może przetwarzać dane osobowe,
    • obowiązek informacyjny wobec pacjentów,
    • zbiory danych osobowych – czy istnieje obowiązek rejestracji?
  5. Przykłady incydentów ochrony danych osobowych:
    • czynnik ludzki,
    • nieprawidłowe obchodzenie się z dokumentami,
    • włamania do systemów informatycznych oraz kradzież danych osobowych z systemów informatycznych,
    • dane osobowe przechowywane na elektronicznych nośnikach informacji oraz dane osobowe w komputerach przenośnych.
  6. Przekazywanie danych poza UE, kodeksy, certyfikacja, Europejska Rada Ochrony Danych:
    • Rozszerzenie terytorialnego zakresu stosowania europejskich przepisów ochrony danych osobowych.
    • Przekazywanie danych do państwa trzeciego.
    • Certyfikacja ochrony danych osobowych.
    • Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) – nowy organ.
  7. Nowa rola UODO oraz Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie danych osobowych – uprawnienia kontrolne oraz kompetencje egzekucyjne.
  8. Sankcje za nieprzestrzeganie przepisów rozporządzenia: administracyjne kary pieniężne – warunki ich nakładania i wysokość – do 20 000 000 EUR, odszkodowanie za poniesioną szkodę.
  9. Konsekwencje naruszenia ochrony danych osobowych w tym sankcje administracyjne i karne oraz odszkodowania z roszczeń pacjentów.
Więcej kursów skierowanych do pracowników placówek medycznych znajdziecie Państwo na stronie: https://spe.edu.pl/category/kursy-dla-pracownikow-placowek-medycznych/

Kurs przeprowadzony będzie z wykorzystaniem metody e – learning. Materiały szkoleniowe zamieszczane będą na stronie internetowej kursu (platforma edukacyjna moodle). Zaliczenie kursu odbędzie się poprzez quizy online.

Cel kształcenia: celem kursu jest usystematyzowanie wiedzy objętej programem kursu. Treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych będą dostępne po zalogowaniu się na stronę kursu.

Absolwenci otrzymają zaświadczenia o ukończeniu kursu podpisane przez dyrektora, na podstawie § 15 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 2175).

Opłatę za szkolenie w kwocie netto 430 zł + 23% VAT od osoby (zwolnione z VAT w przypadku finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych, np. z budżetu jednostki samorządu terytorialnego) wnoszą wraz ze zgłoszeniem uczestnicy lub kierujące ich jednostki, na konto Instytutu Badań na Demokracją sp. z o.o., Santander Bank Polska S.A., nr 63 1090 2590 0000 0001 2401 0938.

Zgłoszenia należy dokonać poprzez wypełnienie formularza online:
– Dotyczy zgłoszeń instytucjonalnych/finansowanych ze środków publicznych: podpisany formularz zgłoszenia należy wysłać na adres: dokumenty@spe.edu.pl
– W przypadku zgłoszeń indywidualnych wystarczające jest zgłoszenie elektroniczne – bez podpisu.

Koordynator szkolenia

Urszula Bartela
u.bartela@spe.edu.pl
22 833-38-90, 22 833-39-90 wew. 24

Wymagania techniczne dla uczestników kursu:

  • komputer z łączem internetowym
  • standardowe oprogramowanie (Word, Adobe Reader lub inne odpowiadające tym programom)
  • adres e-mail (Aby uniknąć sytuacji, że powiadomienia z serwisu Studium Prawa Europejskiego zostaną usunięte lub umieszczone w katalogu SPAM w Państwa skrzynkach mailowych, prosimy o podawanie adresów prywatnych lub dodawania domeny spe.edu.pl do zaufanych lub do kontaktów.)

Wymagania wstępne dla uczestników kursu:

  • wykształcenie min. średnie

Kurs równoważy 55 godzin szkolenia stacjonarnego.

Od 4 maja 2019 r. obowiązują zmiany wprowadzone ustawą z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dokonuje nowelizacji 162 ustaw. Zmiany te mają na celu usunięcie przepisów, które są sprzeczne z RODO jak również usunięcie przepisów, które powielają rozwiązania zawarte w RODO, jak również dostosowanie rozwiązań przewidzianych w RODO do specyfiki polskiego porządku prawnego.
źródło: sejm.gov.pl

Szczegółowy harmonogram, w tym terminy konsultacji dostępne będą po zalogowaniu się na stronie kursu.

Prawa autorskie do programów i materiałów szkoleniowych zastrzeżone!

*Kurs bez limitu czasowego – kursant ma nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i quizów przewidzianych programem kursu przez okres 3 miesięcy od dnia zalogowania się, po uiszczeniu opłaty.